torsdag 1 februari 2018

Ergonomi

Vad tänker du på när du hör talas om ergonomi?

Första gången jag själv fick praktisk kunskap om ergonomi var inom sjukvården när jag var i 20-årsåldern. En kort kurs om hur man lyfter, vänder och förflyttar en annan människa. Jag minns att det bl a handlade om att vara nära den som skulle förflyttas, att använda tyngdöverföring och benens kraft. Ryggen skulle hållas rak. Det var inte så lätt att hålla reda på dessa saker och samtidigt förflytta någon och inte blev det lättare när man sedan skulle hjälpa någon som var sjuk...
Som Alexanderlärare möter jag många som har frågor rörande ergonomi. Nyttan med ergonomiska stolar. Sitta eller ha ståbord. Det kan handla om hur man sitter framför datorn, sätter sig i bilen eller lyfter och bär sitt nyfödda barn. 

Välkommen till en bloggserie i tio delar där vi, Barbro Olsson och Marja Bennett kommer att fundera, dissekera och föra in ergonomin i ett större perspektiv. Vi kommer att tänja, töja, vrida, vända och expandera begreppet.
Definitionen av ergonomi är "läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar". 
Vi tycker att "...människans behov och förutsättningar" - är ett väldigt stort begrepp. 
Vi tar avstamp där!

Håll utkik på min facebooksida. Jag kommer att dela länkar till både Marjas och mina blogginlägg där. Det första kommer snart...Väl mött!

Vår kollega Robin Gott har ritat bilden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar