onsdag 3 april 2019

AfterWork och Somatisk filosofi

När det efter förra sommaren var mer eller mindre färdigrenoverat på Viloplatsen 4 kunde jag börja att flytta tillbaka mina stolar, mitt bord, speglar, "hästen", jonglerbollarna, böckerna om Alexanderteknik, balansbrädorna och mina stora, sköna, gärna växter. Det var så roligt att se hur min studio fick lite av en ny atmosfär och stil. Jag har nu även ett stort, vackert och trivsamt kök?

En sak jag fick lust att testa var att erbjuda AfterWork med Alexanderteknik. Hittills i år har det varit två AW på Viloplatsen. Responsen från de som har kommit har varit överväldigande positiv, vilket är väldigt kul.


Att efter jobbet på fredag komma till en vacker och lugn miljö med högt i tak och där kunna ta en kopp te eller kaffe, ett glas vin och lite snacks samtidigt som man kan umgås en stund med trevliga människor har varit en hit! Under kvällen finns det några tillfällen att vara med på en gemensam guidad aktiv vila. Någon sa efteråt att tårarna trillade när hon varmed på vilan och tänkte på att det var underbart och lyxigt att efter en arbetsvecka få göra något sådant istället för att gå på AW och trängas med massor av människor på en stimmig bar eller pub.

Vid den förra AW'n kom det dit en filosof som sa att filosofer har en tendens att spendera mycket tid i huvudet och inte vara så mycket i kroppen. Så därför var hon nyfiken på Alexanderteknik.
Jag tycker att det är mycket intressant med filosofi och detta var mitt första möte med en livs levande filosof! Så spännande och så intressanta ämnen som kom upp till diskussion under kvällen.
Filosofen heter Miriam van der Valk och hon har en hemsida som heter Filoprax Göteborgs Filosofiska Praktik.
Miriam har en podd som handlar om Somatisk filosofi. Hon hörde av sig veckan efter och undrade om hon kunde få ha ett samtal och spela in en podd om Alexanderteknik. Så vi hade en annan slags AW veckan efter. Vill du höra vad Andreas, som under årens lopp tagit många lektioner och gått kurser i Alexanderteknik och jag som har undervisat Alexanderteknik i över 30 år har att säga så finns länken här: http://www.filoprax.com/2019/03/20/somatisk-filosofi-ii-barbro-andreas-och-alexandertekniken/

Nu på fredag den 5:e april är det dags för en ny AfterWork. Undrar vilka samtal och diskussioner vi kommer att ha då...Om du är nyfiken på Alexanderteknik eller redan tagit en del Alexanderlektioner och längtar efter en annan typ av AW så är detta kanske något för dig.
Du kan i så fall maila till barbro@alexandertechnique.se för att anmäla att du vill komma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar