fredag 30 mars 2012

Att fånga möjligheter

Plötsligt for en möjlighet förbi - jag sträckte mig efter den och fångade den i flykten!

Jag får ofta höra att jag är väldigt aktiv på facebook! Att det verkar hända mycket!
Det gör det verkligen och det med en rasande fart. Även om Facebook inför förändringar med jämna mellanrum och det finns mycket som jag inte är insatt i så känner jag att det är ett otroligt praktiskt verktyg! Jag gillar det! Det är som med Alexanderteknik! Jag använder mig av redskapet, jag väljer själv hur, till vad och när. Det förenklar mitt liv på så många sätt att ha lärt mig att använda dessa verktyg.

Det är det som är så fantastiskt med att lära ut Alexanderteknik. Att få sätta detta redskap i "händerna" på andra människor. Att se hur andra kan ta kontroll över och hantera sina liv, sin hälsa och sin kropp. Istället för att vara hänvisade till andra hela tiden. Det är toppen att det finns massor med olika tekniker, behandlingar, träningssätt, träningsredskap, tillskott, terapeuter, coacher - för vi kan alla behöva hjälp på traven med ibland det ena och ibland det andra. Det finns ingen metod, diet, träning som kanske kan ge dig allt utan du behöver lite olika för att du ska få ihop ditt eget livspussel.

Alexandertekniken är ramen, basen, botten och stödet som ger dig möjligheterna att kunna växa på alla plan.
Som ger dig en stark rygg! Inte för att du lägger många timmar på någon speciell träning eller använder några särskilda kläder utan för att det helt enkelt är helt naturligt att ha en stark rygg och ha en bra kroppshållning! Det finns inbyggt i oss, som en reflex!

När man blir medveten om de vanor som hela tiden aktiveras. De rörelsemönster och hållningsvanor som gör att vi sjunker ihop, krummar oss, säckar ihop, förkortar oss. Det som sker när vi knyter oss, låser oss, håller andan, fixerar blicken, tänker samma tankar, känner samma känslor m.m. Kan vi bli medvetna om detta och hejda detta så behöver vi inte göra så mycket. Vi återgår till en naturlig balans och en koordination och frihet i vår kropp som är fantastisk. Det blir lätt att röra sig, det ger en god hållning utan ansträngning, andningen sköter sig själv och det blir lättare att leva!

Det kan bli lättare att fånga möjligheter för man ser dem helt enkelt!

Jag såg möjligheten att vinna en analys av hemsidan genom Driftig.nu! Tänkte att det vore väl toppen, att få hjälp med min hemsida! Vad mer kan jag göra med den för att den ska bli intressant och lätt att få information från. Att få tips om hur jag får den mer synlig så att alla i Sverige kan få kunskap om Alexanderteknik! Jag vill att hemsidan också ska bli ett praktiskt redskap både för mig och för dig - hoppas verkligen att jag vinner!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar