onsdag 6 maj 2020

Snigelfart - har våra liv fått ett annat tempo?



När jag såg den här gulliga tavlan med namnet Snigelfart kom jag ihåg att jag för några veckor sedan, när jag promenerade hem från stan, gick bakom en liten flicka och förmodligen hennes mormor eller farmor. Barnet var kanske två år och med sina små korta ben plus nyfikenhet på omgivningen så tog dessa två sig framåt, nästan i snigelfart. Det var fint att se att de tog sig tid att stanna upp och böja sig då och då för att på närmare håll titta på maskrosor och annat som fanns i deras väg.

Jag uppmärksammade särskilt detta långsamma tempo när de gick över ett övergångsställe med väntande bilar. Jag blev glad åt att den äldre tog sig tid att följa barnets tempo istället för att lyfta upp barnet och skynda sig  över för att släppa förbi bilarna.
Det är längesedan våra barn var så små men jag kan minnas hur lång tid det kunde ta att ta sig hem från dagis och skola. Men att jag då var van vid att med småbarn så har allt ett annat tempo.

När jag såg dessa två framför mig blev jag så medveten om hur jag är tillbaka i ett ""vuxentempo" men att vi nu i Coronatider, har de flesta av oss kommit in i ett "Coronatempo" vilket också är långsammare än vad samhället brukar ha vanligtvis.
Eftersom många jobbar och pluggar hemifrån, fler är arbetslösa och vi ska ta hänsyn till varandra rent allmänt genom att hålla avstånd, undvika butiker och kollektiva färdmedel så är det som de flesta har fått ett "inbyggt stopp" som innebär att man behöver tänka efter före och innan man går och handlar eller tar sig till något annat ställe. Istället för att vara fokuserade på platsen/målet vi ska till (i Alexanderteknik kallar vi det "end-gaining") har vi mer fokus och närvaro där vi är och låter vägen vi tar vara betydelsefull och lika viktig som målet vi ska till (i Alexanderteknik kallar vi det "means-whereby".

Det behöver inte betyda att saker och ting går långsammare men jag märker skillnaden i folk när jag är ute och rör på mig och även hos de elever jag möter som kommer för Alexanderteknik och Qigong. De är mer "här och nu" och mindre utanför sig själva!
Vilket i sig är positivt för både fysisk och psykisk hälsa men kan vara något man behöver uppmärksamma och fundera på. Det mesta som är nytt, dvs utanför våra "normala vanemönster" känns konstigt och kanske t o m fel i början.
Tills man blir medveten om att det "nya tempot och att inte alltid vara på väg" har positiva effekter som hittills varit o-kända.

Låt saker och skeenden i livet ta sin tid!

Vill du ha hjälp med att hantera den processen så är du välkommen att boka Alexanderlektioner på Viloplatsen 4 eller i Zoom. Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar