onsdag 3 juni 2020

Corona, hemmakontor och Alexanderteknik.

Själv så jobbar jag just nu mycket mer hemifrån. Det är ovant för mig som brukar gå till min studio eller åka till olika ställen i stan för att hålla Qigongpass eller hålla kurser i Alexanderteknik. I vanliga fall så står jag upp när jag arbetar och rör mig runt i rummet. Nu ger jag onlinelektioner och webinarer i Alexanderteknik och är med på digitala möten och föreläsningar. Zoom och köksbordet har blivit en ny arbetsplats för mig och katten Sune lägger sig gärna i närheten. Det är intressant för mig att se vilka vanor som lätt smyger sig in och jag får arbeta medvetet med att utveckla de positiva vanorna och hejda de negativa. Eftersom jag är med på många onlinemöten så ser jag också hur omedvetet de flesta sitter medan de deltar i mötet. Många sitter i möten en stor del av arbetsdagen.

Hör du till dem som behöver hålla dig hemma eller jobbar och pluggar hemifrån för att minska smittspridning av Coronaviruset så är det viktigt att se över "hemmalivet och hemmakontoret".

På sin vanliga arbetsplats är man kanske van vid kontorsstolar och bord som kan justeras men det som vi blir vana vid tappar vi vår medvetenhet om.
Därför behöver det inte bli sämre när man jobbar hemifrån, det kan kanske till o med bli mycket bättre. Kontorsstolen och det höj-och-sänkbara bordet på arbetsplatsen är jättebra hjälpmedel men tänk om du trots det sitter och står på ett sätt som belastar din kropp i onödan när du är på jobbet. För det är ju egentligen väldigt sällan som det är stolen som är problemet. Dessutom är dålig ergonomi något som ofta ger onödiga spänningar och smärta och många gånger börjar folk med Alexanderteknik på grund av det. Att jobba hemifrån ger dig chansen att bryta "jobbvanor och rutiner" så att du kan bli medveten och lära om så att du använder dig själv och din kropp bättre. Det kommer du ha nytta av när du sedan är tillbaka på kontoret.

Viktigt att tänka på är:

Att sitta och stå bra när du jobbar
- ha tillgång till både en pall och en bra stol med plan sits och ett rakt ryggstöd
- det är viktigt med rätt höjd på stolen och pallen, gärna så att det sluttar lite från höftleden, från lår till knä
- bordet/bänkens höjd är viktigt för att inte onödigt belasta axlar/armar/händer och fingrar
- hjälpmedel som kilkuddar (för att få viss hjälp med att sitta mer upprätt), fasta kuddar att ha bakom ryggen, pilatesboll att sitta på, spikmatta eller taggbollar för att stimulera fötterna
- ergonomiska "datormöss" och tangentbord finns det många att välja på och det är värt att testa olika eller modifiera dem (det brukar min man göra)
- kan man ej höja bordet kan man sätta laptopen på ett särskilt ställ, en trave böcker eller på strykbräda (som man kan justera höjden på), eller använda en annan skärm och/eller ett extra tangentbord

Att hitta lugn och ro omkring dig

- hitta en yta att arbeta ifrån där du kan ha kvar dina saker
- helst en plats där du får vara ifred och där du har det du behöver
- skapa lugn och ro omkring dig med bra ljus och ordning som du trivs med
- om möjligt, sitt så att du har ett fönster att titta ut genom
- alternativt ha en vägg med vacker tavla, växt eller annat som du tycker om att titta på i närheten för att då och då höja blicken och se på sådant som finns långt bort

Boka in Zoomkurs: Alexanderteknik - jobbergonomi  när du sitter och står

- observationsövningar för att bli medveten om vilka vanor du har när du jobbar
- praktisk anatomi och kroppsmedvetenhet
- Praktisk Ergonomi för att lära om, hitta möjligheter och lär dig att medvetet välja hur du sitter och står istället för att göra det på automatik som du annars gör
- övningar för att hitta balans och jämvikt
- lär dig att ta emot stödet från underlaget
- lär dig att inte ta i mer än vad du behöver
- andas naturligt och vara närvarande
- få som bonus starkare rygg och naturlig hållning av att sitta i dynamisk balans
- lär dig en helt fantastisk övning som ger avspänning, lugn och fokus

Länk till Facebookevent:

https://facebook.com/events/s/alexanderteknikjobbergonomi-pa/247953826482853/?ti=icl



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar