måndag 21 mars 2016

Jag älskar Alexanderteknik!

Jag funderar på vad som gör att jag älskar Alexanderteknik så mycket. Vad är det som jag får genom AT och som jag inte får genom annat?

Jag älskar att få massage! Det finns många former och det är alldeles, alldeles underbart. Jag skulle gärna gå och få massage varje dag om det var möjligt. För jag älskar beröring och känslan av att sjunka in i mig själv och att slappna av. Det är det ultimata för att vara snäll mot sig själv, att bli omhändertagen och berörd med respekt och skicklighet. Jag går därifrån mer avspänd, mjukare och friare i kroppen. Lugnare. Har jag haft ont innan så har jag med all sannolikhet mindre ont efter massagen.
För övrigt känner jag mig som jag gjorde innan.

Jag ska inte säga att jag älskar att träna hårt, för då ljuger jag. Främst för att jag i princip aldrig under någon längre regelbunden tid har tränat hårt. Men de gånger som jag har gjort det, t ex gått på gympapass, zumbapass, annan dans eller löpning så har det gett mig kunskap om mina begränsningar och hur jag kan flytta fram dem. Konditionen blir bättre och jag blir starkare. Jag svettas och jag känner hjärtats slag. Jag känner mina muskler och hur jag tar i. Jag uppskattar hur kroppen går tillbaka till viloläge och avslappningen som följer. Jätteskönt!
För övrigt känner jag mig som jag gjorde innan.

Jag har gått några olika yogakurser och ibland hoppar jag in på ett och annat pass. Jag har alltid varit fascinerad av vighet och hur man kan göra saker med kroppen som man inte tror är möjligt. Tyvärr har jag inte gjort yoga så pass länge att jag lärt mig stå på huvud eller göra avancerade poser men jag ser potentialen. Det är vackert. Jag gillar yoga, att lyssna in i mig själv och att stanna i en position en stund. Att utmana mig själv. Att märka att ganska fort blir jag vigare och uthålligare. Särskilt YinYoga är för mig som hand i handske.
För övrigt känner jag mig som jag gjorde innan.

Jag har framför allt ägnat mig åt Qigong och Tai Ji som träning, genom åren. Det är träning som jag återkommer till och som jag njuter av. Jag tycker filosofin och kunskapen bakom är intressant. Där får jag med hjärtat, hjärnan och kroppen. Body & mind. Jag får kontakt med Qi, min livsenergi och min andning. Det är väldigt spännande. Jag känner mig smidigare och starkare och lugnare och mer balanserad.
För övrigt känner jag mig som innan.

 Efter en Alexanderlektion känner jag mig inte som jag gjorde innan.

Jag är inte längre som innan för jag har fått insikter om mina vanor. Jag både känner och vet mer om mig själv. Jag har guidats i att gå utanför det som är familjärt och det som känns rätt. Jag har fått möjlighet att växa och fått upplevelsen och erfarenheten av att använda mig själv som en helhet.

Genom Alexanderteknik har jag lärt mig att utveckla min medvetenhet som gör att det som kallas kroppskännedom får ytterligare några dimensioner.
Det fantastiska är att detta förhållningssättet kan jag ta med mig till massagen, behandlingen, löpningen, yogan eller Tai Jin. Det fördjupar och förbättrar upplevelsen och utövandet av dessa.

Därför älskar jag Alexanderteknik så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar