söndag 3 december 2017

1:a Advent och årets julkalender börjar..

För ovanlighetens skull är årets julafton på fjärde Advent och därför börjar min kalender just idag.

Att tända levande ljus och att ha adventsstakar i fönstren är en väl förankrad tradition i min familj under december månad. När jag tittade ut genom fönstret tidigt imorse kunde jag se att det är tradition hos de flesta i bostadsområdet. Det är vackert och det lyser upp mörkret.

När jag var yngre och hade min första egna lägenhet var mina val vad gäller julfirande väldigt påverkat av hur det var i mitt barndomshem. Hur tomtarna, ljusstakarna och granen skull se ut...hur knäcken skulle kokas och pepparkakorna bakas. Det är lustigt men inte särskilt konstigt att vi tar efter för vi lär oss genom att imitera.
Vi imiterar det mesta från t ex dialekt, åsikter, hållning, rörelsemönster, klädstil och t o m hur adventsljusstaken ska se ut. Vi gör det för att när vi är riktigt små kan vi inte göra annorlunda och vi gör det för att höra till en grupp, för att det ger trygghet.

Jag har sedan högstadiet, när jag läste en bok om ungdomspsykologi, varit mycket intresserad av våra beteenden och varför vi blir som vi blir.
Men det var först när jag började med Alexanderteknik i 20-årsåldern som började förstå på riktigt det här med vanans makt över våra liv.
Man kan se och försöka förstå oss människor från många olika kunskapsområden och jag snöade in på F.M Alexanders mycket praktiska och effektiva arbete.

När man under en Alexanderlektion övar på att stanna upp är det för att uppmärksamma de vanemönster som sitter så djupt, sedan så länge att vi inte har en susning om att de finns där. När man lyckas hejda ett mönster av att t ex spänna kroppen på ett särskilt sätt för att göra en rörelse eller lyckas hejda tanken som redan är före in i framtiden - då upplever man det man gör på ett helt nytt sätt. Då upplever man hur det är att vara.

I år har jag valt ett ljus, ett tomteljus istället för de traditionella fyra adventsljusen...som ett exempel på ett av livets alla valmöjligheter.
Tomteluvans riktning är??? Just det, upp!
Tänk upp, ta en pepparkaka, tänd ett ljus och ha en fin adventssöndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar