onsdag 6 december 2017

Julkalender Lucka 4: Stolar som hjälper och stolar som stjälper

Minns ni barnboken Nasse hittar en stol?
Som jag skrattade när jag läste den första gången. Nasse är ute och går och hittar en stol. Till saken hör att Nasse har aldrig tidigare sett en stol och han vet inte vad det är för något eller vad man har detta föremål till. Så han frågar alla som han möter. Han får inget riktigt svar som hjälper honom eftersom de inte an tänka sig att någon inte skulle veta vad en stol är...

Så han prövar allt från att ligga på den, bära den, ta den upp och ner och hänga saker på osv. Allt utom att sitta på den...förutom i slutet då någon visar honom. Och då är sagan slut...

Jag tänker allt oftare "vad är det här" och "vad ska man göra med det här" när jag ser stolar. Moderna stolar är av läckra material, har superfräcka former, finns i alla de färger och design. Men duger de att  sitta i och sitta på längre än den stund man kanske testar när man är i möbelaffären.
Detta gäller allt från köksstolar till ergonomiska kontorsstolar.
(Barnstolar typ Stokke är ett undantag, de är jättebra!)

Jag tror nog att många som designar och utvecklar stolar faktiskt tror att de gör bra och sittriktiga stolar.
Visserligen har människan möjligheten, att om de använder sig själva och sin kropp på ett medvetet och koordinerat sätt, kunna sitta hyfsat bra i de flesta sittmöbler. Eller faktiskt välja att inte sitta i vissa stolar.

Men den lyxen finns inte alltid eller för alla då arbetsplatser och offentliga platser har köpt in stolar för dyra pengar och det är det man får hålla till godo med. De flesta människor behöver dessutom vara på sina arbetsplatser och kan inte heller alltid välja att stå.

Jag vill börja en ergonomisk ögonöppnare för att skapa medvetenhet om hur illa det står till inom "stolvärlden" och lära alla hur enkelt det kan vara att sitta på en pall. #vågavägraryggstöd, säger jag bara...

Såg denna stol i fina möbelbutiken. Det syns inte så bra på fotot men både sits och ryggstöd lutar bakåt. Vad ger det för stöd??? Grr grr grr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar