torsdag 7 december 2017

Julkalender Lucka 5: Måste vi alltid göra något för att nå en förändring?

Visserligen kan jag sträcka på mig när jag har sjunkit ihop. Jag kan också dra ner och dra bak axlarna om de har åkt upp och fram.
Att ta djupa andetag om jag inte tycker att jag har tillräckligt med luft verkar också klokt eller hur? Eller att tejpa munnen om jag andas genom munnen. Eller att stretcha muskler som är korta.

Följande är vanliga görande, som vi ofta gör och även uppmanas och uppmuntras att göra.

I Alexandertekniken tänker vi annorlunda och har ett annat förhållningssätt till förändring.

Vad skulle hända om jag hejdade vanan:

- att sjunka ihop? Då skulle jag vara upprätt.

Vad skulle hända om jag hejdar vanorna:

- att dra upp och fram axlarna? Då skulle axlarna vara nere och jag skulle vara bred och öppen över bröstet.

Vad skulle hända om jag hejdar vanan:

- att hålla andan? Då skulle jag andas ut och naturligt andas in igen.

Vad skulle hända om jag hejdar vanan:

- att andas med öppen mun? Då skulle jag andas genom näsan.

Vad skulle hända om jag hejdar vanan:

- att spänna och förkorta mina muskler i allt jag gör? Då skulle mina muskler vara i sin neutrala längd.

Detta är en del av det jag lär ut till den som tar Alexanderlektioner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar