måndag 1 februari 2021

Oväntad deltagare när jag undervisar online!

Jag är glad för att jag vågade mig på att börja undervisa Alexanderteknik online, det har visat sig vara ett fantastiskt tillskott till det som jag annars erbjuder. 

Nu ger jag regelbundet individuella Alexanderlektioner till elever som bor långt från Göteborg och ni har säkert sett att jag har 5-veckorskurser (nästa börjar 24/2) och att jag varje måndagskväll leder guidad Aktiv vila på Zoom.
Då har jag även med deltagare som bor i våra grannländer och någon som bor så långt bort som i Kalifornien. För oss är det kväll och för henne är det morgon!
Jag får mycket positiv feedback från deltagarna.

Just i det här blogginlägget vill jag fokusera på positiva effekter och feedback gällande den Aktiva vilan, med anledning av att jag förra veckan hade med en något oväntad men ändå mycket välkommen deltagare.
Jag trodde kanske att han skulle bli rastlös eller störande men det blev rakt det motsatta.
Ja, jag pratar om vår katt Sune! Det var han som var med på den Aktiva vilan.

Vid andra tillfällen brukar zoomdeltagarna emellanåt höra våra båda katter i bakgrunden, de jagar varandra, jamar och vill ha mat.
Den här gången så hoppade Sune upp och la sig på bordet precis bredvid min laptop med ansiktet mot mig. Till saken hör att han är av rasen Exotic, vilken är en blandning mellan perser och amerikansk korthår. Han har väldigt liten nos...ansiktet är väldigt platt...
Sune låg där och småsnusade, kikade på mig ibland men verkade annars sova. 

När jag leder den guidade vilan så pratar jag en stor del av tiden men efter drygt halva tiden är jag tyst en liten stund så att deltagarna själva får tänka på riktningar, uppmärksamma underlaget osv. Då satt jag och tittade på Sune och såg att han då och då darrade till lite med huvudet. Efter en kort stund såg jag hur hans huvud mycket långsamt kom närmare bordet. Helt fascinerat såg jag hur han plötsligt hade sitt platta ansikte rakt ner i bordet. Det såg så lustigt ut, jag har aldrig sett honom ligga så tidigare. 
Jag är övertygad om att även han påverkades och tog till sig den Aktiva vilan. Djur är förstås extra känslig för vad man ger ut genom kroppen och rösten.
När jag kort senare bad deltagarna att komma upp från golvet, och gå runt i rummet där de befinner sig då öppnade Sune ögonen, lyfte huvudet, satte sig upp och sträckte på hela sig. Det var roligt att berätta för deltagarna att Sune också hade gjort Aktiv vila! Tyvärr hann jag inte ta ett foto av honom när han låg med nosen i bordet.

Sune berättade inte för mig vad han tyckte om att vara med men från de andra deltagarna som brukar vara med har jag fått kommentarer om: mindre smärta i kroppen, avspänning, lugnare i kropp och sinne, stress har släppt, mer närvarande, mer energi, piggare, sovit bättre efteråt, känner sig längre och lättare när de rör sig.

Flera säger också att det känns lyxigt och att det ger en extra dimension att kunna ta del av Aktiv vila och Alexanderteknik hemma hos sig själva, i ens egen miljö där man har så mycket olika vanor.

Det blir spännande att se om Sune kommer att vara med ikväll också!❤️

Om du vill vara med på den Aktiva vilan ikväll, 19.00-19.30 kan du maila barbro@alexandertechnique.se eller titta i Facebookeventet för mer information om zoominbjudan osv. https://fb.me/e/FOEgjUmJ?ti=icl



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar