onsdag 21 september 2016

Ta hand om dig

Att ta hand om mig själv som företagare går hand i hand med mitt yrke. Jag är glad och tacksam att jag kom i kontakt med Alexanderteknik när jag var ung och att jag valde att flytta till England och utbilda mig.

Att vara lärare i Alexanderteknik handlar om att det jag lär ut till mina elever använder jag själv, för egen del, mest hela tiden. Det är väl det som är att leva som man lär. Därför är jag lyhörd för kroppens signaler och våra fantastiska sinnen som omedelbart larmar vid stress, smärta, spänning, obalans, känslor, oroande tankar och när andningen påverkas. Då har jag alltid ett val, att hantera det där och då eller ta konsekvenserna av det senare (vilket kan vara helt okey beroende på can det är).

Det finns faktiskt ingen väg runt det, om Alexandertekniken ska bli även mina elevers verktyg för livet.

Närvaro, medvetenhet, att stanna upp, att hejda vanor, att tänka riktningar, att tänka nytt, att välja medvetet är bara ord och fraser tills man lär sig, använder det och upplever det.

Så mina tips till dig är vad jag själv använder för att ta hand om kropp och själ

nummer 1 - börja med Alexanderteknik (lär dig om hur huvudets riktning påverkar hela dig och hur du kan uppmärksamma och hejda vanor)

nummer 2 - sitt och stå i jämvikt så ofta du kan

nummer 3 - lär dig var du har dina stora leder (höft, knä och fot) och använd dem när du böjer dig

nummer 4 - andas in och ut med näsan

nummer 5 - var utomhus och i natur du tycker om så mycket som möjligt

nummer 6 - ligg varje dag på golvet med en lagom höjd under huvudet och fötterna i golvet med knäna mot taket (sök Alexander Technique & Semisupine)

Sedan tycker jag att Qigong och Tai Chi kompletterar detta på ett underbart vis som passar mig personligen. Det är viktigt att hitta träning som ger energi och att balansera det med stillhet.

Detta var dagens #bloggutmaning #fbusept2016


Läs mer om Alexanderteknik på www.alexandertechnique.se


1 kommentar:

  1. Tack för tipsen. Vill komma till Dig igen när det är möjligt. Under tiden får jag praktisera dessa fina råd!
    Kram Waltraud

    SvaraRadera