måndag 2 februari 2015

Att skjuta UPP

I min värld är ordet UPP fyllt med mening. Upp/up har stor betydelse i undervisningen av Alexanderteknik. När jag träffar mina kollegor kan vi prata om hur upp eller ner vi känner att vi är och det har inget att göra med om vi är på gott humör eller inte. När vi diskuterar vårt arbete kan vi prata om hur elever "går ner", är "pulled down" eller hur de får fatt i riktningen "upp" och hur hela deras kropp plötsligt fungerar som en organisk helhet och i deras ansikte sprider sig ett stort leende eller de börjar andas på ett helt annat sätt, djupt och naturligt. Orden upp och ner är en del av vårt yrkesvokabulär och beskriver rörelseriktningar och muskelkrafter i kroppen kopplat till tankar och attityder som är starkt rotade i varje individs personliga vanor.

Så UPP är positivt laddat för mig, för det mesta. Förutom när det kommer till ordkombinationen "SKJUTA UPP" då det får en annan mening som ofta är negativ.

Just idag tänker jag på något som är särskilt aktuellt den här tiden på året och som jag notoriskt skjuter upp och helst förtränger.
Det stavas: b-o-k-f-ö-r-i-n-g och jag väljer små bokstäver för jag vill helst inte påminnas...En liten tröst i eländet, är att vi är väldigt många som delar denna "uppskjutarsjuka". Eller hur?

Denna måndag 2/2 anno 2015 viger jag några eftermiddagstimmar och en kväll till kvitton och sifferbestyr. Det är färdiguppskjutet för denna gång!

Så hur är det med dig? Skjuter du upp någonting?

1 kommentar:

  1. Intressant att få veta vad upp och ner betyder för er. Och att det inte alltid är positivt med upp, som i skjuta upp. :)

    SvaraRadera