fredag 11 december 2020

Selfcare is the winning concept for Xmas


      När jag hade varit på Hagabadet och hållit ett Qigongpass tidigare i veckan så gick jag förbi Draken på vägen hem. Och lärde mig något nytt!
Jag undrade vem "your local Benny" var och tänkte att det kanske är något Göteborgskt typ "i Göteborg heter alla Glenn". Men så var det inte! Det finns en svensk konstnär som heter Benny Cruz som numer bor i New York. Det är han som är din lokala Benny! 

Att "Self care is the winning concept för Xmas" är förstås särskilt passande mitt under coronapandemin men jag tycker att "self care" är ett ämne värt att börja lära sig redan i skolan. Vad tycker du? Det är dock aldrig försent att lära sig att ta hand om sig själv!

Egenvård eller självhjälp kan innebära mycket olika saker som t ex att vara kroppsmedveten, att lyssna på kroppens signaler, äta nyttigt, röra sig regelbundet och att säga nej till att ta på sig för mycket arbete eller att vila när man är trött m.m.

Jag är glad att jag så tidigt fick kontakt med Alexanderteknik, som jag skulle vilja påstå är den ultimata självhjälpen. För egen del har AT hjälpt mig med att bli av med whiplashbesvär och gett mig stark rygg och god hållning utan att jag har behövt träna. AT finns alltid med mig och har hjälpt mig utveckla min kroppskännedom och kommunikation med kropp och sinnen på ett plan jag inte visste existerade innan. Det betyder att jag på egen hand lätt kan nå avspänning och sinnesro och att jag oftast kan lyssna in mig själv och säga nej till att ta på mig negativitet och annat som hör till andra. Alexandertekniken har också gett mig glädjen att jag kan fortsätta röra mig med lätthet och utan smärta fast jag är över 60 år. Jag känner en enorm tacksamhet för ha det i mitt liv och att ha det som yrke så att jag kan hjälpa andra att lära sig att hjälpa sig själva.  

Jag tycker att egenvård och självhjälp är något som vi ska ha med oss inte bara på julen utan hela tiden.

Varför inte ge både dig själv och dina nära och kära egenvård och självhjälp i form av Alexanderlektioner i julklapp! Det är en omtänksam present som dessutom är mycket behaglig. Jag vet att tidigare års Alexanderteknikjulklappar har lett till mycket positiva  förändringar i människors liv! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar