måndag 2 oktober 2017

Att återknyta, reflektera och fortsätta framåt

Jag hade helt underbara 10 dagar i England. Det är bara en vecka sedan jag kom hem och alla minnen av resan är fortfarande nära.  Hade inte kunnat önskat det bättre. Roliga tågresor i sista minuten. London till Devon till London. Magiska dagar med Trisha i Exeter. Kära, kära vännerna Gary, June och Doug i Torquay. Återbesök i mitt älskade Totnes, Dartington och Dartmoor. Lunch på Willows, som var en otrolig vegetarisk restaurang redan på 80-talet. Devonshire Cream Tea på Anne of Cleves, kaféet som endast bytt personal sedan jag var stamkund. Allt annat är sig likt. Nä, förresten istället för rostfritt stål var nu tekannan i porslin.

Jag träffade de personer som jag önskade att träffa den här gången och vädret var fantastiskt. Soligt 9 av 10 dagar. Värme. Storstad, liten stad, hedlandskap, vatten, skog och ängspromenad. Målade en tavla med mosade björnbär. Var med och rörde i smeten till årets Christmaspudding. Och fick önska mig något. Promenerade längs med och på Exeter wall och lyssnade på Evensong i katedralen.

Mötte otroliga Alexanderlärare, Joan och Alex Murray med över 60 års erfarenhet av undervisning. (Jag tycker att mina 30 år är imponerande men hoppas att även jag fortfarande undervisar när jag närmar mig 90!) Fick fantastiska lektioner av dem och Anne Battey som har arbetat över 50 år som ATlärare, utbildad av Marjory och Wilfred Barlow. Hon var en av mina favoritgästlärare när jag gick min utbildning 1985-1988 i Totnes. Det är väldigt intressant att då och då komma tillbaka till henne.

Besökte en fin Alexanderlärarutbildning i London som har startats av svenska kollegan Brita Forsstrom. Fick även glädjen att hålla i en stunds Qigong med dem. Och själv vara deltagare när en av skolans elever gick igenom semisupine med oss. Mycket bra!

Lyssnade på svensk jazz i Kingston (Örjan Hultén Quartet), var på Open studio med konstnärerna Andrew Logan en kvinna som hette Zandra Rhodes, vänner till Brita. Läckra och trevliga människor, roliga smycken m.m. Besökte caféer och restauranger som fick oss att utbrista i ett återkommande "detta måste vara det bästa....".

Samt 5 dagar i London med bästa kollegan och dito vännen Marja Bennett från Stockholm. Så mycket vi har pratat och diskuterat. Härligt att ha tiden! Vi har nött och blött våra upplevelser och erfarenheter, våra observationer, våra insikter och kunskaper. Tillsammans har vi över 50 års erfarenhet av Alexanderteknik. Av att stanna upp, att observera, medvetandegöra och på olika sätt arbeta med våra egna och andras vanor, beteende och reaktionsmönster. Det är arbete som går på djupet av både kropp och själ.
Vi tänker att två ser och förstår mer än vad en gör. Det är en gåva att kunna se.

Vi tänker att om vi två står stadigt och är nyfikna och öppna för att lära av varandra och andra kommer vi längre än vad vi gör på egen hand.
Marja och jag har arbetat länge som lärare i Alexanderteknik. Kunskapen vi har behövs mer och mer i den värld vi lever i.
Tillsammans kan vi nå ut till fler.
Så med avstamp i vår Londonresa september 2017 har vi bestämt att förutom våra egna verksamheter även utveckla en gemensam plattform. Den börjar i form av en blogg...sedan får vi se vart vår passion, vår vision och vår mission tar oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar