måndag 4 januari 2021

Börja året med att vila!


Jag har börjat året med både vila och aktivitet. Det känns skönt med långa promenader. Det är också väldigt gott att ligga i soffan och läsa eller att sova längre än jag brukar göra.

Det är oftast så mycket enklare när man är ledig, som nu med alla dessa helgdagar och väldigt få måsten. 

Hur går det sedan, när alla workshops på Musikhögskolan börjar och veckan fylls på med att jag ger Alexanderlektioner både på Viloplatsen och på zoom?

Jag undrar om det inte är vilan som är det svåraste att få till, att medvetet ge sig tid till vila och återhämtning. Det är så lätt att göra lite till, hålla på lite till och lite för länge.

Hur är det för dig? Har du hittat en bra balans mellan att göra och att vara?

Jag tycker att pandemin har fört med sig en del positiva saker, som t ex att jag har varit mer aktiv och rört mig mer under det här året. Särskilt vad gäller promenader. Jag åker spårvagn när jag tycker att jag behöver göra det av olika anledningar men jag går oftast längre bitar innan jag tar vagnen. Det känns väldigt bra och är roligt för jag ser mer av stan och får motion samtidigt.

Vilan blir oftast när jag läser böcker och kollar film. Då vilar jag på sätt och vis kroppen och jag älskar att läsa, det är ett av mina stora nöjen. Men både läsningen o filmtittandet kan lätt bli för länge...och då blir kroppen för passiv och hjärnan för stimulerad.

Medveten vila som ger återhämtning får jag när jag gör Qigong, både av rörelserna och meditationen. Skogspromenader likaså ger energi och avkoppling. 

Den Aktiva vilan som vi lär ut i Alexandertekniken är också bland det bästa som jag kan göra för att återhämta mig både i kropp och själ. Aktiv vila - smaka på det!

Jag älskar att göra den! För vilans skull men att jag varje gång jag gör den så lär jag mig något nytt om mig själv! Med Alexanderteknikens principer av att stanna upp, hejda vanorna av görande, utvecklandet av medvetenhet och tankeriktningar, att ögonen är öppna och vakna, att rum och underlag används medvetet gör det till en mycket djup och återhämtande vila. Som dessutom hjälper  dig att släppa spänningar och ofta gör den som har ont smärtfri. När du kommer upp från vilan är du längre, lättare och friare.

Därför är jag så glad att jag nu kan erbjuda guidad Aktiv vila på Zoom. De som är med brukar säga att det är så bra att få den guidningen när de är hemma hos sig själva. Det är en av fördelarna med onlineundervisning. Det du lär dig förankrar du även i din vardag och i din hemmiljö.

Vill du vara med på Årets första Aktiva vila på Zoom så kan du gärna passa på idag, måndag 4/1, för idag är den gratis! Hör av dig i så fall. https://fb.me/e/1OaDCpPhQ

Med 2021’s första blogginlägg önskar jag dig ett riktigt Gott Nytt År! Hoppas att vi ses!



fredag 11 december 2020

Selfcare is the winning concept for Xmas


      När jag hade varit på Hagabadet och hållit ett Qigongpass tidigare i veckan så gick jag förbi Draken på vägen hem. Och lärde mig något nytt!
Jag undrade vem "your local Benny" var och tänkte att det kanske är något Göteborgskt typ "i Göteborg heter alla Glenn". Men så var det inte! Det finns en svensk konstnär som heter Benny Cruz som numer bor i New York. Det är han som är din lokala Benny! 

Att "Self care is the winning concept för Xmas" är förstås särskilt passande mitt under coronapandemin men jag tycker att "self care" är ett ämne värt att börja lära sig redan i skolan. Vad tycker du? Det är dock aldrig försent att lära sig att ta hand om sig själv!

Egenvård eller självhjälp kan innebära mycket olika saker som t ex att vara kroppsmedveten, att lyssna på kroppens signaler, äta nyttigt, röra sig regelbundet och att säga nej till att ta på sig för mycket arbete eller att vila när man är trött m.m.

Jag är glad att jag så tidigt fick kontakt med Alexanderteknik, som jag skulle vilja påstå är den ultimata självhjälpen. För egen del har AT hjälpt mig med att bli av med whiplashbesvär och gett mig stark rygg och god hållning utan att jag har behövt träna. AT finns alltid med mig och har hjälpt mig utveckla min kroppskännedom och kommunikation med kropp och sinnen på ett plan jag inte visste existerade innan. Det betyder att jag på egen hand lätt kan nå avspänning och sinnesro och att jag oftast kan lyssna in mig själv och säga nej till att ta på mig negativitet och annat som hör till andra. Alexandertekniken har också gett mig glädjen att jag kan fortsätta röra mig med lätthet och utan smärta fast jag är över 60 år. Jag känner en enorm tacksamhet för ha det i mitt liv och att ha det som yrke så att jag kan hjälpa andra att lära sig att hjälpa sig själva.  

Jag tycker att egenvård och självhjälp är något som vi ska ha med oss inte bara på julen utan hela tiden.

Varför inte ge både dig själv och dina nära och kära egenvård och självhjälp i form av Alexanderlektioner i julklapp! Det är en omtänksam present som dessutom är mycket behaglig. Jag vet att tidigare års Alexanderteknikjulklappar har lett till mycket positiva  förändringar i människors liv! 


söndag 6 december 2020

Sprida glädje genom att dela med sig!


Har ni sett hur många Julkalendrar som det erbjuds i år? Då tänker jag inte på snöigt glittriga till barn eller olika sorters havregrynsgröt, te, choklad eller lotions som finns för oss vuxna att ta i med händerna för att smörja utsida och insida. Nej, jag tänker på alla som finns på de digitala kanalerna. Jodå, jag har haft en tidigare år och hade tänkt ha en o år också. På Zoom! Men fick annat för mig och tur är väl det, för jag blir nästan utmattad av allt som erbjuds. Det kan bli en stress att hinna med att koppla av, vila, bada, yoga, träna, tänka rätt tankar, andas, vara stilla, fylla på energi, dricka juice, äta dadlar, göra visualiseringar varje dag fram till Julafton. Phu! Åh, det kommer inte att vara slut då. För då kommer AnnandagStannaUppOchAndas, Dansabortjulmaten och Nyårsretreater och Meditationsintensiver. Phu! Phu!

Även mailvägen erbjuds kalendrar fram till jul och en gillar jag och inspirerad av och vill gärna dela med mig av till dig!

               Jul med inspiration

               Inspirationskalender

Hopp, inspiration och julsånger från några som heter:

Lisbet & Mike på HR People, jag har ingen aning om vem de är men deras hemsida är

www.hrpeople.nu

Här kommer lite bra inspiration från deras kalender igår.

Lucka 5:

6 reflektioner om skratt och humor

• Glada människor behandlar andra väl

• Glädje frigör kreativitet

•Tiden går fort (kairos) när vi har roligt 

• Man blir friskare av att ha kul

• Skratt minskar stress och för oss närmare varandra

• Med humor och skratt minskar konflikter och sjukfrånvaron 

Jag håller med om alltihop! Vi behöver komma ihåg att skratta och ha roligt! 

Vi skrattar ofta under Alexanderlektioner, eleverna och jag!😁

Annars kan jag också rekommendera att titta på den brittiska serien Doc Martin. Satt o skrattade högt för mig själv häromkvällen. Det är så befriande roligt med något så oförskämd och humorfattig.

Ha en härlig och gärna en rolig 2:a advents eftermiddag! Jag ska ut på promenad och kolla hur det lyser ur andras fönster.⭐️✨🌟⭐️✨🌟⭐️✨🌟⭐️✨🌟⭐️✨🌟⭐️✨🌟⭐️✨


torsdag 3 december 2020

Låt tystnaden tala


Lokalbladet GöteborgDirekt kom i min väg och där i en artikel om prästen Tomas Sjödin.
Jag läser ibland det han skriver i GP där han är krönikör. Verkar vara en klok och fin man.
Hans fru tycker visst att han är en pratkvarn och han erkänner att han gillar att prata...
Nu har han precis kommit ut med en bok, som heter ”Ljudet av tystnad”. 
(Jag lägger till den på min bokönskelista där finns oxå ”Jag kan ha fel” av Björn Natthiko Lindeblad  och Greg Hurwitz ”In to the Fire”).

Tomas säger i artikeln bl a ”tystnaden är gränslös” och ”tystnaden är gemensam”.

Det kanske är därför jag tycker så mycket om tystnad, den sträcker sig hur långt som helst och där kan vi möta andra i en gemensamhet.

(Dock finns det en del tystnader som kan vara så laddade att de är frustrerande och obehagliga).

Som Alexandertekniklärare får jag ofta frågan om ”vad jag gör” när jag undervisar? Eller rättare sagt ”hur kunde spänningarna försvinna, hur blev min kropp så lätt, hur blev mitt ben längre, hur vet du det som jag precis tänkte  osv.” för du ”gör/gjorde” ju inget! 

En del av vad vi tränas i under vår utbildning och sedan fortsätter att utveckla och lära oss mer om handlar om att vi lär oss att lyssna. Först och främst lär vi oss att stanna upp och bara vara. Varandet är lika gränslöst och gemensamt som tystnaden.
Så även när jag pratar (jag är stundom en riktig pratkvarn) under en Alexanderlektion så lyssnar jag. Med öronen givetvis! Men även med händerna, jag skulle vilja säga att jag lyssnar med hela kroppen men det blir begränsat så istället väljer jag att säga att jag lyssnar med hela mig.

Det är en stor del av Alexandertekniken, lyssnandet. Till tystnaden och det som sägs och delas där.

Jag önskar dig en fin torsdag med en del tystnad och en del lyssnande!

onsdag 2 december 2020

Är du snabb eller långsam?


Imorse tänkte jag på det här med att vara snabb eller långsam när jag promenerade en bit på väg till Musikhögskolan. 

Jag får ofta frågor under Alexanderlektioner om huruvida det är bra att försöka göra saker långsamt/långsammare. Andra undrar över om man alltid ska ställa sig låååååångsamt och sätta sig låååååååångsamt, som man ofta gör under lektionerna (i början).

När vi gör aktiviteter och olika rörelser under lektionerna är det för att det är svårt att bli medveten om HUR man gör, var man tar i, vilken riktning och intention man har om man gör det snabbt. Så i början blir ”långsamt” ofta en del av att stanna upp. Men avsikten är inte att alla som lär sig Alexanderteknik ska röra sig som i slowmotion. För all framtid! Då skulle ju den som står på scen och agerar, dansar eller gör akrobatik inte ha någon nytta av Alexanderteknik. Ej heller skulle den som åker alpint, monowheel, löper, kampsportar, har småbarn förbättra sitt liv genom AT-lektioner. 

Om det är något som sker när man lär sig Alexanderteknik så är det just att man förbättrar sin livskvalité och att man blir bättre på allt man gör. Det är liksom vitsen och nyttan med att ta lektioner - att få tekniken att bli en del av sig själv. Så att man hela tiden kan använda sig av den. Både när det går fort och när det går långsamt, när livet är lätt och när det är svårt.

Sedan har vi alla dessutom olika personligheter och ”tempo i kroppen”. Själv är jag mer av en sengångartyp som älskar Tao Chi, Qigong och gående lååååååångsam meditation. Det tar hundra år för mig att diska eller laga mat! Min mamma som är 90 år är tredubbelt snabbare än vad jag är när det gäller sådant...

Så när jag gör saker så väljer jag medvetet ibland att göra saker snabbare för det är inte min vana. Det är inte helt lätt men det är intressant för då blir jag medveten om andra saker som t ex motståndet att förändra det som jag trivs med...eller att vissa saker blir enklare eller svårare med mer fart.

Rent generellt så brukar Alexandertekniken just därför medföra att den som hastar, är väldigt snabb och ibland förivrar sig sänker tempot en bråkdel och den som är sävlig, tar tid på sig och har svårt att komma till skott ökar tempot en aning. Som med det mesta i livet så behöver vi balans och vi har nytta av att kunna vara bekväma med att ha lite mer marginaler åt alla håll.

Hur upplever du att ditt personliga tempo är? Har du någon gång funderat på om det skulle vara bra för dig att vara långsammare eller snabbare? Har du behövt ändra ditt naturliga tempo någon gång?

Jag önskar dig en ”mitt-i-veckan-dag” där du är medveten och närvarande i det du gör!

tisdag 1 december 2020

Komma loss när man fastnat!

Hej på er - jag återuppstår som bloggerskan!

Min blogg med mina tankar om hur Alexandertekniken gör livet så mycket lättare och bättre, fastnade i trögflytande sirap för flera år sedan, känns det som. Instagram kom i min väg och det blev ett så mycket lättare och roligare media att arbeta med. Det blir ju så då och då, när något nytt tar över.

Men jag gillar ju att skriva! Så inspirerad av vår kattunge Birk, som hela tiden upptäcker något nytt sätt att leka med sådant han redan lekt med påbörjar jag ett nytt, mer lekfullt bloggande.

Min man gjorde ju en bok av mina tidigare bloggar. Den är jättefin och finns att köpa! Julklappstips! Jag kan skicka den om du bor långt bort.

Första december är en utmärkt dag att börja blogga igen! Hade först tänkt ha en zoomkalender men olika saker kom i vägen så det var det svårt att vara på zoom varje dag just nu. Men på bloggen är allt möjligt!

Under en imaginär glittrig kalenderlucka kan du ge en stunds tanke till vad du kan ha fastnat i, finns det något område eller någon idé som sitter fast i sirap? Vill du ta tag i den igen, kanske är du inte färdig med den? Vad hindrar dig?

En första start är att veta om du verkligen vill ta tag i idén/aktiviteten/området och vad din motivation och ditt mål kan vara i så fall. Skriv gärna ner dina tankar. Det hjälper jättemycket, tycker jag.

Kanske sitter en känsla fast i kroppen som hindrar dig från att gå vidare. När jag känner att det är så då stannar jag upp och prövar att bara vara med mig själv i min kropp. Andas och tar in rummet omkring mig. Tillåter mig att känna underlag och andra stöd för min kropp. Då kan jag lättare andas och expandera. Med mer utrymme finner jag mig friare att släppa fram känslor och tankar.

Hoppas att du också kan komma loss om du känner att du sitter fast. Idag är en lika bra som en annan dag att fortsätta att göra något som du gillar. Kanske blir det på ett annorlunda vis den här gången.

Tipsar om rolig barnbok som visar hur underbart det är med fantasi. Ha en inspirerande tisdag!



onsdag 3 juni 2020

Corona, hemmakontor och Alexanderteknik.

Själv så jobbar jag just nu mycket mer hemifrån. Det är ovant för mig som brukar gå till min studio eller åka till olika ställen i stan för att hålla Qigongpass eller hålla kurser i Alexanderteknik. I vanliga fall så står jag upp när jag arbetar och rör mig runt i rummet. Nu ger jag onlinelektioner och webinarer i Alexanderteknik och är med på digitala möten och föreläsningar. Zoom och köksbordet har blivit en ny arbetsplats för mig och katten Sune lägger sig gärna i närheten. Det är intressant för mig att se vilka vanor som lätt smyger sig in och jag får arbeta medvetet med att utveckla de positiva vanorna och hejda de negativa. Eftersom jag är med på många onlinemöten så ser jag också hur omedvetet de flesta sitter medan de deltar i mötet. Många sitter i möten en stor del av arbetsdagen.

Hör du till dem som behöver hålla dig hemma eller jobbar och pluggar hemifrån för att minska smittspridning av Coronaviruset så är det viktigt att se över "hemmalivet och hemmakontoret".

På sin vanliga arbetsplats är man kanske van vid kontorsstolar och bord som kan justeras men det som vi blir vana vid tappar vi vår medvetenhet om.
Därför behöver det inte bli sämre när man jobbar hemifrån, det kan kanske till o med bli mycket bättre. Kontorsstolen och det höj-och-sänkbara bordet på arbetsplatsen är jättebra hjälpmedel men tänk om du trots det sitter och står på ett sätt som belastar din kropp i onödan när du är på jobbet. För det är ju egentligen väldigt sällan som det är stolen som är problemet. Dessutom är dålig ergonomi något som ofta ger onödiga spänningar och smärta och många gånger börjar folk med Alexanderteknik på grund av det. Att jobba hemifrån ger dig chansen att bryta "jobbvanor och rutiner" så att du kan bli medveten och lära om så att du använder dig själv och din kropp bättre. Det kommer du ha nytta av när du sedan är tillbaka på kontoret.

Viktigt att tänka på är:

Att sitta och stå bra när du jobbar
- ha tillgång till både en pall och en bra stol med plan sits och ett rakt ryggstöd
- det är viktigt med rätt höjd på stolen och pallen, gärna så att det sluttar lite från höftleden, från lår till knä
- bordet/bänkens höjd är viktigt för att inte onödigt belasta axlar/armar/händer och fingrar
- hjälpmedel som kilkuddar (för att få viss hjälp med att sitta mer upprätt), fasta kuddar att ha bakom ryggen, pilatesboll att sitta på, spikmatta eller taggbollar för att stimulera fötterna
- ergonomiska "datormöss" och tangentbord finns det många att välja på och det är värt att testa olika eller modifiera dem (det brukar min man göra)
- kan man ej höja bordet kan man sätta laptopen på ett särskilt ställ, en trave böcker eller på strykbräda (som man kan justera höjden på), eller använda en annan skärm och/eller ett extra tangentbord

Att hitta lugn och ro omkring dig

- hitta en yta att arbeta ifrån där du kan ha kvar dina saker
- helst en plats där du får vara ifred och där du har det du behöver
- skapa lugn och ro omkring dig med bra ljus och ordning som du trivs med
- om möjligt, sitt så att du har ett fönster att titta ut genom
- alternativt ha en vägg med vacker tavla, växt eller annat som du tycker om att titta på i närheten för att då och då höja blicken och se på sådant som finns långt bort

Boka in Zoomkurs: Alexanderteknik - jobbergonomi  när du sitter och står

- observationsövningar för att bli medveten om vilka vanor du har när du jobbar
- praktisk anatomi och kroppsmedvetenhet
- Praktisk Ergonomi för att lära om, hitta möjligheter och lär dig att medvetet välja hur du sitter och står istället för att göra det på automatik som du annars gör
- övningar för att hitta balans och jämvikt
- lär dig att ta emot stödet från underlaget
- lär dig att inte ta i mer än vad du behöver
- andas naturligt och vara närvarande
- få som bonus starkare rygg och naturlig hållning av att sitta i dynamisk balans
- lär dig en helt fantastisk övning som ger avspänning, lugn och fokus

Länk till Facebookevent:

https://facebook.com/events/s/alexanderteknikjobbergonomi-pa/247953826482853/?ti=icl