måndag 14 maj 2018

Lära sig att stå på egna ben med Alexanderteknik

Återigen påminns jag och förundras över hur vi människor med små och på sätt och vis enkla medel kan göra så att vi både fungerar och mår bättre. Att solen påverkar oss positivt och att vara utomhus i naturen och röra på oss gör en stor skillnad både i humör och kropp, det vet vi alla. Det finns det dessutom forskning på.

Men det är inte det jag tänker på nu.
Jag förundras och gläds åt Alexanderteknikens fantastiska effekter.

Vi matas med information och vi uppmuntras till att förändra vad vi äter, hur mycket och vad vi ska träna, hur djupt vi ska andas och hur vi bör sova för att vi ska må bra. Det finns mycket nyttigt att hämta i all denna information men inte alltid så lätt att sålla då det finns lika många idéer som det finns människor som uttrycket dem. Alla har förstås rätt...och kan motivera varför...

Kanske just därför är det så skönt att ha en egen grund att stå på.
Att kunna stå på egna ben, som en kollega sa igår.

Man lär sig att stå på egna ben genom Alexanderteknik. Det är kanske inte svårare än så för att man ska må bättre i kropp och själ.
Att stå på egna ben är praktiskt, fysiskt och påtagligt. Ramlar du (för det gör man genom livet då och då) så kan du ställa dig upp igen, av egen kraft (även om det ibland betyder att be om hjälp).

Vi lärde oss att ställa oss upp och stå på egna ben, när vi var riktigt små. För det är en del av att vara människa, att vi reser oss upp. (Om vi föds handikappade och fysiskt ej klarar att stå på våra fysiska fötter så gör vi det på det sätt som är möjligt för oss).

Men det som vi till synes kunde med enorm skicklighet som barn, klarar vi oftast inte när vi är vuxna.

Så med enkla vardagliga aktiviter kan man med Alexanderteknikens hjälp lära om, förändra och förbättra alla våra göranden till ett hållbart varande, där vi kan stå på egna ben. Då blir vi starkare, stadigare och helare.

I helgen hade jag besök av kollegan Malcolm Balk. Han arbetar även som löparcoach och i hans koncept The Art of Running finns Alexandertekniken som en röd tråd. Så med enkla medel kunde jag förundras och uppleva både hur jag själv och de andra deltagarna under ögonblick kom tillbaka till våra egna ben, till oss själva när vi sprang.

Från djupet av mitt hjärta rekommenderar jag dig att prova Alexanderteknik.
För att lära dig att stå på egna ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar