torsdag 19 april 2012

"Paddans" intåg på förskolor

När målet blir viktigare än vägen dit är det mycket som kan gå fel...

Idag läser jag ännu en artikel i GP om hur barn i förskolan använder Ipad och jag blir upprörd när jag tänker på vad lite "folk som tar beslut" egentligen vet om konsekvenserna av det de bestämmer.

Jag har inget emot Ipad - jag vill gärna ha en själv!! Det som står i dagens artikel handlar om hur kreativa ungdomar på ett IT-gymnasium skapat en applikation med sagor byggda på vad barnen på en förskola berättat och leksaker som finns där. Det tycker jag är fantastiskt bra och jag tror småbarnen kommer att älska denna app!!

Det som upprör mig är att vi idag vet att de flesta människor tillbringar alltför många timmar sittande varje dag. Sittande på väg till jobbet i bil eller spårvagn, sittande framför skrivbord/dator, sittande på möten, sittande i bil/buss på väg hem från jobbet, sittande vid matbord/fikabord, sittande framför datorn/tv:n hemma. Om man sedan är aktiv på gym eller joggingrundan en dryg timma varje dag så kan det förstås inte uppväga alla dessa timmar av sittande.

Sitta är en sak men att sitta illa är en annan!

De flesta människor sitter illa. De har inte tillräckligt starka ryggmuskler så en stol får göra jobbet som den egna kroppen faktiskt klarar av om man låter den jobba som den ska. De flesta sjunker ihop/kollapsar bålen under en stor del av sittandet med konsekvens att lungorna och tarmarna trycks ihop. Alla inre organ får arbeta under press. Detta försvårar förstås både andning och tarmfunktion och är givetvis en ansträngning/stress på de andra organen också.

Vad som oroar mig är mängden av tid som ungdomar och barn idag tillbringar sittande eftersom mångas största intresse och fritidssysselsättning handlar om mobilanvändning och dataspel/TV-spel. Vi vet inte konsekvenserna av detta förrän om 10-20 år. Kommer de att uppvisa belastningsskador i t ex rygg och nacke redan i 20-årsåldern? Med långa sjukskrivningar och rehabilitering som följd. Eftersom ekonomin styr det mesta så är det lätt att räkna ut att det blir väldigt kostsamt för samhället.

Därför blir jag upprörd när jag läser om hur barn redan i ett och två-årsåldern ska lära sig hantera en Ipad. De kommer att lära sig supersnabbt och de kommer att älska det!!! Det kommer att medföra massor av positiva saker.

Risken är dock stor att barnets/människans medfödda, naturliga grundläggande förmåga och självklarhet att fungera som en koordinerad helhet tappas väldigt tidigt.

Jag tycker att det är oförsvarbart om konsekvenser av för mycket teknikanvändande och stillasittande på förskolor leder till sämre balans och koordination, försämrad kroppshållning, dålig kroppsmedvetenhet och belastningsskador redan hos barn.

Tänk om ett förskolebarns dag om några år ser likadan ut som en vuxens: sitter på kärra/cykel/bil/buss till förskolan, sitter på samlingar, sitter vid datorbord, sitter med Ipad, sitter vid matbord, sitter på kärra/cykel/bil/buss på vägen hem, sitter framför matbord, sitter framför TV/dator/Ipad. Då är ju frågan om en timmas fri lek och en timmas organiserad lek räcker för att kompensera allt stillasittande!

Vi behöver lära oss av de små barnens sätt att röra sig och förhålla sig!Inte tvärtom!

Så res på dig idag! Ofta! Bli så lång du är! Låt dina lungor ta in så mycket luft som det bara går! Lek med ditt barn! Kryp! Hoppa! Spring!!!!

2 kommentarer:

  1. Using an ipad is much worse for children, than just sitting would be. Sorry, my swedish is not so fluent... http://openeyecampaign.files.wordpress.com/2008/02/doesnotcompute.pdf

    SvaraRadera
  2. Du tar upp en mycket viktig fråga Barbro. Det finns flera studier som visar på att med ökad fysiskt aktivitet ökar också kvalitén på skoluppgifterna. Vi får verkligen inte tappa bort denna viktiga kunskap i all den satsning som skolorna gör på IT. Tack för ett viktigt inlägg.

    SvaraRadera