onsdag 9 oktober 2013

Varje dag börjar med nya möjligheter

På vår ytterdörr sitter ett vykort med dessa ord; "Varje dag börjar med nya möjligheter" och det ligger en djup sanning i dessa ord, som i så många andra ordspråk och citat som det är populärt att ha på vykort och tavlor.
På facebook är nog det, det mest lyckade man kan ägna sig åt om man vill ha många "gilla". Det finns sida efter sida fulla med kloka citat som har tusentals gillare.

Tyvärr förlorar de ofta sin mening så fort man har sett dem några gånger, precis som med kortet på vår dörr. Det blir en vana. Man ser inte meningen längre, även om man läser orden.

När barnen var små var varje dag uppfylld av både rutiner och många små överraskningar vilket gjorde det omöjligt att ta ut en dag i förskott, det man planerat kunde försvinna på ett nix. Det gällde att vara flexibel och att vara i nuet. Där nya möjligheter inte så mycket var ett eget val utan en reaktion och ett hanterande av det som  precis skedde.

Nu är sönerna tonåringar och jag börjar åter sakta ta till mig att varje dag börjar med nya möjligheter, som jag själv kan välja och bestämma. Men precis som med kortet på dörren är det så lätt att inte se det, att glömma.

Det kan vara lättare när man lämnar den vanliga hemmiljön och omgivningen, för bara att göra det ger nya möjligheter.

Jag var nyss fem dagar i London. Denna stora fascinerande stad, som jag kortare tider har bott i, gav mig ett nytt ansikte, ett möjligheternas ansikte. Det har förstås alltid varit så, jag vet att jag har sagt det många gånger men nu Såg jag möjligheterna.

Jag såg möjligheterna för Alexanderteknikens expansion. I kontakten med mina svenska och internationella kollegor sker nu mycket utbyte. Vi möts på kurser, konferenser och sociala medier och det är mycket som händer.
Det händer inom många områden, inom de vanliga områdena för musiker, sångare och skådespelare. Rösten och andningen. Och inom smärt- och rehabområden. Nytt är att många går ut på företag för att förbättra kontors- och arbetsplatsergonomi eller för att förbättra klimatet mellan anställda. Andra områden är idrott och rörelseträning, många samarbetar med andra inom yoga och Pilates, löpning, ridning, medveten närvaro, mindful movement m.m.
Just nu pågår ett projekt med bl a experter inom neuroscience samt forskning om Alexanderteknikens effekt vid nacksmärta.

Det är en jättespännande tid med nya möjligheter varje dag. Det handlar om att välja!

Nästa vecka är det International Alexander Technique Awwareness Week, kolla vad som du kan välja i Göteborg:

https://www.facebook.com/events/237641656388981/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar