måndag 2 mars 2015

När spänningar och smärta tar över

Som så många andra som börjar med Alexanderteknik, gjorde jag det för att jag kände obehag och smärta i kroppen.
Oturligt nog hade jag från det att jag var 16-20 år, suttit som passagerare i bilar som vid tre olika tillfällen och tre olika förare, var med i smärre krockar eller avkörningar.
Så det var nog inte så konstigt att jag ofta var väldigt spänd i nacken, fick nackspärr eller hade ont. Hade det hänt idag hade jag med all säkerhet fått diagnosen whiplash.
När jag hörde att Akexanderteknik handlade om att ha/få en fri nacke, lät det som en kurs som gjord för mig! Tre veckor innan kursen så satt jag i ännu en bil med ännu en förare och tro det eller ej men vi krockade med en älg...

Innan denna kurs hade jag varit hos en "nackdoktor" och blivit röntgad. Det syntes inget speciellt. Men jag var ju fortfarande lika spänd och stel. På den tiden jobbade jag som sjukgymnastikbiträde och jag frågade ofta sjukgymnasterna om råd. Ibland fick jag lite massage eller värme på nacken av dem och rådet att jag skulle stretcha nacken. Det gjorde ingen skillnad, jag var fortfarande lika spänd och stel.
Jag gick kursen i Alexanderteknik och var inte längre lika spänd och stel. Dessutom hade jag fått med
mig något, en insikt och en praktisk metod som jag själv kunde använda mig av för att fortsätta "befria" mig själv från onödiga spänningar och hållningsmönster.Till mig och mina kollegor inom Alexanderteknik kommer ofta människor som är i en liknande situation som jag var då. Med mycket spänningar eller mycket smärta.
Den som har eller har haft spänningar och smärta vet hur lätt det är att hamna i en ond cirkel. När man har någon form av obehag i kroppen är det nästan omöjligt att inte tänka på det och lika omöjligt att inte försöka att bli av med det.
Tyvärr så gör denna mänskliga reaktion det hela värre. Ju mer man känner in sin spänning eller
smärta ju mer spänner man sig. Ju mer man försöker ändra något desto mer tycks det bita sig fast.

En av anledningarna till att Alexandertekniken oftast gör stor skillnad för den som har onödiga spänningar eller har smärttillstånd är att personen får hjälp med att stanna upp, att bryta den onda cirkeln, att hålla sig ur vägen från de vanliga reaktionsmönster vi annars så lätt hamnar i.
Om jag slår näven i bordet en gång så kan det så klart göra ont men det går snabbt över. Annat blir det om jag fortsätter att slå näven i bordet, om och om igen. Då kommer det att göra mer och mer ont och snart gör det även ont på andra ställen än där handens yta träffat bordet.
Det finns många orsaker till spänningar och smärta. Det kan vara belastningssmärta, onödiga spänningar, skador eller sjukdomar. Oberoende av orsak till problemen, gör Alexandertekniken oftast skillnad. Under lektionerna får eleven hjälp både med att stoppa reaktionen så att reaktionsmönstret inte aktiveras samt att guidas till att förhålla sig och att utföra något på ett annat sätt.

Både kroppen och sinnet är snabba på att förnimma skillnader vilket kan aktivera en möjlighet till läkning och smärtlindring.

Har du för hög spänning eller smärta i kroppen eller känner du någon som har det? Har du fått hjälp eller funnit ett sätt att hantera detta på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar