tisdag 1 december 2015

Hur rörlig och lekfull är du?

Två gånger i veckan går jag till en av Göteborgs verkliga pärlor - Hagabadet!

Jag går dit i egenskap av instruktör - i Alexanderteknik och i Qigong. Jag är i huset lite mer än en timma per tillfälle. Det är en njutbar stund att komma till en vacker miljö och att få arbeta med det jag har ett brinnande intresse för. Människan, kroppen, sinnet och själen. Det är ett utforskande som kan pågå hela livet!

Då och då passar jag på att vara med på någon av de andra instruktörernas pass. Det gjorde jag idag. 
Ett halvtimmas pass under namnet Ageless Mobility. Det ligger på förmiddagen och många av de som kommer på mitt Qigongpass går även på detta. De flesta är i min egen ålder och uppåt och de vill träna sådant som ökar eller gör att rörlighet i kroppen bibehålls. De vill stärka kroppen och lära sig att använda den på ett sätt som inte belastar t ex leder på ett felaktigt sätt.

Under passet med Ageless Mobility så gick vi igenom, på ett skonsamt sätt, rörligheten i kroppens alla leder. Nacken/huvudet, axlar, ryggen, armar, händer, fingrar, ben, fötter och tår. Det var jätteskönt och ett bra kompliment till Qigongen som några av deltagarna sa. Lugnt och långsamt och även ypperligt för att applicera Alexanderteknikens tänk under tiden.

Efteråt pratade jag med en av deltagarna som varit pensionär i 10 år. Hon berättade hur hon under dessa år ägnat sig åt att lära sig om sig själv och att ta väl hand om sig själv. Hennes vänner frågar henne varför hon tränar så mycket. Hon svarar dem: för att jag vill leka! Delvis menade hon att hon ville orka att leka med sina barnbarn men också vikten av att ha kvar ett lekande och utforskande sinne. Hon tycker att Hagabadet är som en stor lekstuga och det tycker jag är ett fantastiskt betyg för ett spa-och träningsställe.

Så dagens fundering är huruvida vi leker tillräckligt om vi inte är barn, har barn eller barnbarn?
Hur kan kan vi få in mer rörlighet, lekfullhet och lek i vår vardag?












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar