måndag 7 mars 2016

Lagom är lagom och tillräckligt bra

Kan man träna för mycket? Röra sig för mycket?
Är det inte alltid bra att träna, röra sig och ta i så att svetten lackar.
Vi är invaggade i föreställningen att ju mer vi gör desto bättre blir det.

I lördags var jag med på skobutiken FreeFoots nyöppnande. Nytt namn och nya skor. Det är en underbar butik med fantastiska människor och det händer ofta kul och spännande saker där.
Jag hade nöjet att få vara med under dagen och ge korta Alexanderlektioner till de som ville pröva. Det var många som ville testa, vilket var jätteroligt. Jag hann bara med någon kort paus då o då för att  kunna smaka på jättegoda Paleokex.

Genomgående fick jag höra från de som jag undervisade; att det var bra att jobba mycket med sina ben när de t ex stod upp eller skulle sätta och ställa sig. Eller att de försökte att sträcka upp sig och dra bak axlarna för att få en bra kroppshållning.
Den uppfattningen har de flesta. Det märker jag hos de som kommer till mina kurser eller föreläsningar eller tar privatlektioner.
Det måste ju vara bra att ha starka muskler. Att känna att man tar i när man gör något. Eller?

Eftersom jag är som jag är kan jag oftast inte låta bli att skoja då. Då säger jag att man inte behöver jobba med benen (eller nacken) för att ställa sig upp. Det är just där de flesta tar i för kung och fosterland.

Då brukar personen skeptiskt titta på mig...
Jag frågar om jag får guida dem till stående. Vilket jag brukar få göra.

Efter ett ögonblick har jag guidat personen upp. Det skeptiska har då oftast bytts mot förvåning och förvirring. När jag frågar var de jobbade den här gången så blir svaret kanske: "jag vet inte hur jag kom upp", "nu jobbade inte benen alls", "jag tog inte i någonstans", "jag flöt upp till stående".

I lördags var det flera som hade mycket smärta i kroppen, de hade mer eller mindre alltid ont. En av dem sa "jag gillar att träna FÖR mycket". Efter en kort stund kunde personen röra sig utan att det gjorde ont, utan att det var en ansträngning.

Så vad är det vi Alexanderlärare gör för att få andra att ta i mindre?
Svaret är att vi gör så lite som möjligt. Vi använder den kraft som behövs för det vi just gör. Så vi hjälper den vi undervisar att använda den kraft som behövs för att t ex ställa sig eller för att gå eller för att springa eller göra en yogarörelse eller lyfta en skivstång.
När vi använder den kraft som behövs känns det som om man inte tar i någonstans eftersom hela kroppen är med och stödjer rörelsen.

Jag håller med den kinesiske Shaolinmunken som sa att han tyckte om ordet lagom. Det gäller att hitta balans mellan ansträngning och vila. När vi tar i för mycket då spänner vi oss och blockerar flödet i kroppen. När vi slappnar av har vi ingen kraft.

För flöde och smidighet behöver vi vara medvetna och närvarande i kroppen. Då kan vi bli starkare och rörligare utan att skada oss. Öva och öva, steg efter steg.
Lagom är lagom och tillräckligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar