fredag 4 mars 2016

Inlägg på nätet är som muskelminnen i kroppen - kan dyka upp fast man inte vet att de finns

Det är roligt och bra på många sätt med Sociala medier. Som företagare är det mer eller mindre nödvändigt att ha en hemsida och en facebooksida. Dessutom är det bra att twittra o instagramma och sedan finns det en hel radda till av appar o grupper att vara med i.
Phu, säger jag bara. Hälften hade varit nog att hålla reda på.

Idag finns det olika sorters företag som hjälper oss företagare att boka våra kunder till våra företag. Man kan själv gå in o boka sin massagetid eller tid hos frissan.
Jag har inte gått med i något sådant.

Igår blev jag således både förvånad och arg.
Jag fick ett mail från någon som var nyfiken på Alexanderteknik och som ville boka en första lektion.
Lite uppgivet skrev personen: "är du den ende utbildade Alexanderläraren i Göteborg, för det verkar vara omöjligt att få tid?"

Mycket konstigt tänkte jag, svarade på mailet, erbjöd några olika tider och frågade varför personen hade intrycket att det inte gick att boka lektion.
Ett returmailet så bifogades en länk som kommit upp vid sökningen efter Alexanderteknik.

Det var en länk till Boka direkt, med min logga och alla mina kontaktuppgifter. Det var en kalendersida med den här veckan som visade att det inte fanns några tider alls att boka....
Grrr...förvånad, chocka och arg blev jag! Hur många har kommit till den här sidan när de sökt på Alexanderteknik.

Jag kontaktade Boka direkt och chattade med en person som sa att det måste vara en högt rankad sida på Google???? För när man sökte på Boka direkt kom inte min sida upp???
Vad betyder det? Jag fick inget mer svar än att han skulle ta bort min logga o uppgifter. Det gjorde han. Jag bad om att han eller någon chef från Boka direkt skulle maila mig om detta men jag har ännu inte hört något. Dålig stil, tycker jag.

För ca ett år sedan när jag blivit uppringd av Boka direkt (vet inte vilken gång i ordningen). Som vanligt svarade jag att jag inte tror att en sådan tjänst passar min verksamhet. Med löftet att jag kunde få prova gratis några månader sa jag ja. Jag fick hjälp att lägga upp uppgifter men i nästa skede för att detta skulle komma ut till allmänheten tappade jag kontakten med den säljare som kontaktat mig. Då jag inte var särskilt intresserad tyckte jag inte att det spelade någon roll...

Så nu undrar jag förstås om den här länken/sidan har legat som en slags stoppkloss för folk som genom internet sökt efter Alexanderteknik i Göteborg.

För mig är detta en viktig lärdom och nu egen erfarenhet av att, allt som någonsin lagts upp på nätet, kan bli eller vara tillgängligt fast man inte vet om det.

Det är lite som våra muskelminnen. I våra spänningar kan det sitta känslor och minnen som du inte vet finns eller som du har glömt bort. Som kan komma fram när du släpper någonstans i kroppen eller när du ändrar en vana.
För mig är det självklart och något som jag jobbar med varje dag, något som elever berättar om under eller efter en lektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar