tisdag 10 maj 2016

Använda Alexanderteknik i P4 radiostudio

För inte alltför längesedan (25/4) var det en artikel i GP  om mig och hur jag kom i kontakt med Alexanderteknik. Min inkörsport var min nacke. Spänd, stel och illa behandlad i några smärre trafikolyckor.
Genom årens lopp har jag blivit intervjuad för ganska många olika tidningar så jag kände mig ganska lugn inför den artikeln. Den blev jättefin och jag har sedan dess fått mycket positiv feedback och det är många som nu vill pröva om Alexanderteknik kan hjälpa även deras nackproblem.

Långhelgen vi har bakom oss tillbringades i vår stuga. Natur, trädgård, sol och värme gjorde att tanken på jobbet var långt borta. Upptäckte att jag hade ett meddelande på telefonen från någon på Sveriges Radio som ville att jag skulle ringa upp...

När jag ringde fick jag prata med en producent som hade ganska många frågor om Alexanderteknik. Han frågade om jag ville komma till P4:as studio för morgonprogrammet på måndag 9:e maj och svara på lite frågor där. Jag sa förstås ja! Det är roligt med utmaningar och alltid kul att få berätta för fler om vad Alexanderteknik är.

För mig är det vid ett sådant här tillfälle en skatt att ha Alexanderteknik att använda mig av.

Att vara med i radion var för mig något helt nytt. En situation som kan sätta igång nervositet, stress, tvivel, rädsla inför alla möjliga "tänk-om-det-och-det-och-det-händer".

Jag kom till Sveriges Radio strax före 8:a på måndag morgon och fick en namnbricka, blev hämtad och fick gå igenom en sluss, åka hiss och sedan sätta mig utanför P4:as studio och vänta. Med en kopp te! Efter nyheterna skulle jag komma in...

Ylva och Lovisa (jag hoppas att jag säger rätt namn nu) kom och hälsade och så var det plötsligt dags för mig att kliva in i studion.

Jag trodde att man satt vid bord och sände radio men det var nog längesedan...här använde man ståbord. Medan nyheterna tonade ut skulle jag jobba lite med Ylva så att Lovisa kunde filma och lägga ut på Instagram. Det hade jag inte väntat mig...
https://www.instagram.com/p/BFLRpFPhl17/
Efter det fick jag ta på mig hörlurar som var lite trixiga att få på då jag hade en hårknut mitt på huvudet...
Högt tempo, snabbt prat och många frågor. Det var jätteroligt!
Medan jag svarade på frågor om vad Alexanderteknik är så arbetade jag med Lovisa för att visa hur man kan använda AT för att släppa spänningar i axlarna, gamnacke osv. Min kollega Marja berättade sedan att hon kunde märka att det blev lugnare i studion och att tjejerna gick ner i varv.

Så för egen del stannade jag medvetet upp mig själv många gånger, när jag gick upp på morgonen, när jag väntade på vagn och buss, när jag stod vid SR och tittade ut över vattnet, när jag satt utanför studion och väntade, när jag var i studion och svarade på frågor.
Vad gör jag då när jag stannar upp?
Jag gör inget, jag låter mig vara.
När jag låter mig vara då är jag lugn. Då andas jag, då känner jag stöd från det jag står på, jag är stabil. I det tillståndet fungerar det mesta lätt, det finns ett flöde, en kraft och möjlighet till medvetna val.
Sedan är det ju en bonus att det kan märkas genom etern att tjejerna i studion kunde följa med i Alexanderteknikflödet.

Nu är jag en erfarenhet rikare och tänker att det vore väldigt roligt att komma till SR och arbeta med de olika personalgrupperna där!

P.S. Vill du höra intervjun så hittar du den vid ca 2:18:04
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/721104?programid=4198 D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar