onsdag 15 september 2010

Konsten att Träna

Igår lunch, satt jag på Franska Caféet och njöt av att dricka en Latte efter att ha ätit en underbart god sallad! Läste en dagstidning och kom till en artikel som delvis handlade om att träna på gym. Jag måste erkänna att jag aldrig kom så långt som till att läsa artikeln utan fastnade vid fotografierna som visade en PT som hjälpte en kvinna vid en träningsmaskin.

Det är svårt att komma ifrån att jag är van att observera människor...

Så vad jag såg bekräftade det som jag ofta pratar om med mina elever. Vi har en idé om hur något ska vara. Den idén bygger ofta på en önskan om något man vill uppnå. Vi har ett mål i sikte och ofta är det det som får mest fokus.

När det gäller gymträning så kanske man vill få en snyggare kropp, större och starkare muskler osv. Det blir fokus både hos tränaren och den som tränar. Övningar som stärker specifika muskelgrupper lärs ut.
Jag förutsätter att de flesta PT-tränare är både vältränade och utbildade och många av dem är säkert också skickliga pedagoger.

Fotot jag såg var statiskt och berättade säkert inte hela sanningen. Men det som jag såg hos både tränaren och den som tränade var obalans. Vältränade ja, men det såg inte naturligt och hälsosamt ut. Jag såg indragen svank, utskjuten bröstkorg med förmodligen hög andning och jag kan tänka mig ländryggar som ofta gör ont eller kommer att göra ont.

För att kunna tillgodogöra sig träning på allra bästa sätt behöver man bli medveten om de vanor man har i sin hållning och i sitt rörelsemönster, dvs hur man använder sig själv när man går, står, böjer sig, lyfter armarna, vrider sig osv - annars kommer de vanorna hänga med in i träningen och förstärka de obalanser man redan har. Annars leder dessa ofta till skador och smärtor som kan stoppa glädjen av att röra sig helt och hållet.
Att tillåta en naturlig hållning och att använda sig själv som en helhet i det man gör innebär att funktionen blir mycket bättre. Man når helt enkelt sitt mål både snabbare och lättare!
Jag ser en framtid för oss Alexanderlärare där vi kompletterar PT-tränaren/sjukgymnasten på ett gym/en studion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar