lördag 14 februari 2015

Lita på tekniken eller utveckla tillit till sig själv

Vi lever i en tid som producerar den ena prylen efter den andra som vi "behöver" för att ha koll på vår hälsa. Det finns appar till mobiler, klockor och andra mätprylar att bära på armen, tajta kläder, uppbyggda träningsskor och västar av olika slag för att påminna oss om att räta på ryggen.
Det är bra med hjälpmedel och ibland behövs något extra som motiverar och det kan dessa prylar bidra med.

Men jag förundras ibland över hur lite intresse det finns för att känna inåt och utveckla den egna förmågan att lyssna på kroppens signaler och att träna våra sinnen.

Är det för att det är för svårt? Eller kan det vara för att vi inte har tid? Kanske är det helt enkelt inte tillräckligt inne och förstås inte särskilt lönsamt för alla som skapar produkterna.

Men jag tycker att det är synd.
Alla kan lyssna inåt, tänka och att utveckla sina sinnen. Jag önskar att alla kan få möjligheten att lära känna sin egen kraft.

Hur tänker du? Har du tid att lyssna inåt?

2 kommentarer:

  1. Det är så viktigt det du tar upp i det här inlägget. Jag tror att mycket beror på att folk inte har tid, det letas hela tiden efter mirakellösningar som är supersnabba, enkla, smärtfria och smidiga. Helst sådant som inte kräver någon ansträngning alls utan sköter sig själv.
    Men jag tror själv inte att det räcker till utan vi måste som du skriver vända oss inåt och utveckla och använda våra sinnen.
    Jag mediterar varje dag och föredrar att lyssna inåt för jag har sådana fantastiska gåvor och förmågor inom mig som jag inte vill gå miste om. Tänk bara förmågan att vara glad - det är helt suveränt att ha den förmågan och ännu härligare att känna den och kunna använda den. Vad mer behövs, liksom?

    Önskar dig en skön kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  2. Cecilia, vad fint du utrycker dig när du säger att du har sådana fantastiska gåvor och förmågor inom dig som du helt enkelt inte vill gå miste om! Heja dig!
    För det är ju det man gör om man inte stannar upp och lyssnar inåt, vi går miste om så mycket som är värdefullt. Mer o mer värdefullt i denna teknotid!

    SvaraRadera