onsdag 7 oktober 2015

Som en ny människa

"Nu känner jag mig som en ny människa", sa dagens sista elev. Jag känner mig verkligen helt annorlunda mot vad jag gjorde när jag kom.
Då var klockan 18.30 på kvällen. Det är inte illa att kunna känna så efter en full arbetsdag, vid den tiden på kvällen när man bara längtar hem till soffan. Att efter drygt 40 minuter där varken läraren eller eleven gör speciellt mycket mer än att stanna upp och stanna upp en gång till. För säkerhets skull stoppar vi ännu lite till innan enkel aktivitet.

Så vad är det som händer när vi stannar upp? Jo, vi stillar oss, i kroppen och sinnet och vi tar mark och vi tar in rummet, vi bärs upp och vi närvarar. Då släpper onödiga spänningar och kroppen koordinerar sig så fint alldeles på egen hand. Då får vi energi och den kan flöda.

Det är skillnad på det och att göra, att vara på, att ta i, prestera och vara före oss själva för det ger bara spänningar, obalans, bröstandning och axlar uppe vid öronen.

Det är därför som många, efter en Alexanderlektion utbrister i ett: " Jag känner mig som en helt ny människa!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar